top of page

גיליון מס' 4-פברואר 2008

רפואת שיניים ובעיות חניכיים

רפואת שיניים בחיות מחמד עברה התפתחות מואצת בעשר השנים האחרונות.  בסקרים שנערכו לאחרונה בארה"ב נתברר כי טיפולי שיניים מהווים את המרכיב הכירורגי השני בתדירותו לאחר עיקורים. תופעה זו נובעת מהשכיחות הגבוהה של פתולוגיה במערכת הדנטאלית, מהמודעות לה בקרב וטרינרים ומהנכונות של בעלים לטפל בבעיות אלה.

בעיית השיניים השכיחה ביותר החיות מחמד נקראת PERIODONTITIS  או PERIODONTAL DISEASE 

הפריאודונטום הינו מכלול רקמות התמיכה של השן, הכולל את העצם אליה מעוגנת השן, חניכיים והליגמנט הפריאודונטאלי שהוא ריקמה המחברת בין השן והעצם. מחלה פריאודינטלית הינה מחלה המתפתחת ומתקדמת בהדרגה ובאופן מתמיד ועל כן קשה לבלימה. הסימנים למחלה זו כוללים: דלקת חניכיים וכתר החניכיים, ריח רע מהפה (הליטוזיס), אבן שן, נסיגת חניכיים, הפרשה מוגלתית מכיס החניכיים, כיבי חניכיים, דימום חניכיים בעקבות מגע עדין, הרס העצם ואיבוד שיניים.

הגורמים למחלה מרובים ומגוונים. הגורם הנפוץ הינו הצטברות של מרקם חיידקי, האחראי להפרשת חומרים שונים הגורמים להרס השן ולדיכוי מערכת החיסון, ביחד עם חלקיקי מזון נרקבים ואבן שן. גורמים נוספים הינם גורמים סיסטמיים כגון חוסר איזון הורמונאלי, תרופות מסויימות, תזונה, גורמים תורשתיים וכן גורמים מקומיים כגון פגיעה (טראומטית, כימית וכיוצא בזה), שחיקת שיניים, מנשך בלתי תקין, גידולים בחלל הפה ובעיקר אבן שן.

התפתחות המחלה הפריאודונטאלית מתאפיינת במספר שלבים: השלב הראשון במחלה הינו GINGIVITIS כלומר, דלקת באזור החניכיים בלבד, הבאה לידי ביטוי באדמומיות ובדימום במגע קל ללא החלשות המבנים המייצבים את השן. 

השלב השני הינו דלקת חניכיים מתקדמת אך השן עדיין יציבה. בשלב השלישי יש אובדן מסויים של מבני התמיכה של השן וכיסי חניכיים עמוקים עם נסיגת חניכיים מתקדמת עד כדי חשיפת התפצלות השורשים, ולכן ישנה פגיעה ביציבות השן.  בשלב הרביעי והאחרון מצויות הרקמות התומכות בשן במצב הרס מתקדם עם נסיגה מאסיבית של החניכיים ותנועתיות רבה של השן. הדרך היחידה להעריך במדויק את מצב הפריאודונטום הוא בבדיקה בהרדמה ובמקרים רבים נדרש גם צילום.

סכנות המחלה הפריאונדונטאלית:

1.  פיזור החיידקים שבחלל הפה לאברי גוף שונים דרך מחזור הדם עשוי לגרום למחלות קשות ואף  קטלניות כגון אנדוקארדיטיס (דלקת של המסת מים בלב), פילונפריטיס (דלקת הכליה ואגן הכליה) ודיסקוספונדיליטיס  (דלקת החוליות והדיסקים שבעמוד השדרה). מסיבה זו נוהגים לתת אנטיביוטיקה בעת פרוצדורות המבוצעות בחלל הפה.

2.  היווצרות של אבצסים בשיניים.

3.  אובדן שיניים.

4.  ירידה בתאבון והרגשה רעה כתוצאה מדלקת חניכיים וכאבים.

טיפול:

1. ניקוי שיניים בהרדמה כללית - פרוצדורה זו כוללת הסרה של אבן השן (כולל מכיס החניכיים), הברשה והברקה  (POLISHING) ליצירת משטח שן חלק וכן שטיפות של כיסי החניכיים בתמיסות פלואוריד או כלורהקסידין להסרת זיהומים ושברי תאים. לעיתים מתעורר הצורך לעקור שיניים שיציבותן נפגעה בצורה קשה.

2. טיפול ביתי מניעתי במצבים בהם עדיין לא נוצרה אבן שן רבה או לאחר ניקוי שיניים על - מנת להגיע לתוצאות אופטימאליות. מדובר בעיקר בהברשת משטחי השן החיצוניים על ידי מברשת שיניים בעלת שיער רך או אצבעוני. ההברשה חשובה בעיקר במשטחים החיצוניים מכיוון והמשטח הפנימי מנוקה על ידי הלשון. ניתן להיעזר גם במשחות שיניים וטרינריות. במידה ופרוצדורה זו לא ניתנת לביצוע ניתן להשתמש בג'ל פלואוריד אותו מורחים על משטחי השן פעמיים בשבוע בעזרת מטושים. 

3. במידה והמחלה נמצאת בשלב מתקדם מאוד יש צורך בנקיטת צעדים מעבר לטיפול הרוטיני שתואר קודם. 

כדאי להרגיל את בעל החיים מצעירותו לצחצוח שיניים ולשם כך יש צורך בסבלנות ובהתמדה. בשלב הראשון יש להרגיל את בעל החיים להתעסקות בפיו - להרים את השפה ולנגוע בה ואחר כך לשפשף את שיניו באצבעות. בשלב הבא לאחר מספר ימים בהן יש לחזור על הפעולה, ניתן לנסות ולהכניס מברשת או מטלית רכה לפי החיה. יש לעשות זאת בהדרגה מספר דקות ביום. משך התקופה תלוי באופיו של בעל החיים ויכול להמשך ימים עד שבועות. בכל מקרה אין להכריחו ורצוי להגיע למצב של מעין שיתוף פעולה ו / או הסכמה מבלי להיאבק עמו. ניתן להגיע למצב בו תהנה החיה מהצחצוח ותקבלו כמשחק וזאת על ידי מילות חיבה וליטופים. בשלב הבא יש להרגיל את בעל החיים לטעם של משחת השיניים.  קיימות משחות שיניים מיוחדות לכלבים בעלות טעם מצוין ומושך. משחות אלה אינן יוצרות קצף  (בעוד ומשחות השיניים המיועדות לבני אדם יוצרות קצף המפחיד כלבים מסוימים ומכילות חומרים העלולים לגרום להקאה). בליעת המשחה אינה גורמות לשום תופעות לוואי.

חומרים אחרים בהם ניתן להשתמש, אך מומלצים פחות הם סודה לשתייה (כפית אחת בכוס מים) - אין לחומר טעם טוב והוא אסור לשימוש בבעלי חיים הסובלים ממחלות לב וכליות. ג'ל לשטיפת הפה המיועד לבני אדם - בעל טעם חריף המיועד להעניק הרגשת רעננות בפה, אך כלבים אינם אוהבים זאת.

חשוב לציין, כי לצורך טיפול ומניעה של בעיות שיניים בחיות מחמד ניתן להיעזר גם במזונות מסחריים מיוחדים המונעים היווצרות אבן שן.  

חדש: חודש בריאות השן! מבצע "חיוך בריא" של יוקונובה. כל לקוח זכאי לבדיקת שיניים חינם לבעל החיים שלו. במידה וייקבע כי יש צורך בניקוי שיניים תינתן הנחה של 30% עבור הטיפול ובנוסף יינתן שובר המקנה 50% הנחה  בקניית שק 3 ק"ג של יוקונובה עם הנוסחה הדנטלית.


חדשות המרפאה וחדשות בעולם 

החל מהשבת הראשונה בחודש מרץ המרכז הרפואי הוטרינרי בקריות (דרך עכו 20) יפעל במתכונת רגילה בשבתות,  בין השעות: 22:00 - 20:00 - ללא תוספת תעריף שבת, ניתן לתאם בטלפון: 04-8703773. שירות ייחודי זה יאפשר לכל הלקוחות הנתקלים בבעיה בשבת, או שמעוניינים לפתוח את השבוע עם פיתרון לבעיית בעל החיים שלהם להגיע למרכז בקריות. נשמח אם תיידעו את עמיתכם על השירות.

התחלנו לפעול בשיתוף פעולה אדוק עם ד"ר עדי גנץ - מומחה לחיות אקזוטיות, אנו נותנים תשובה מלאה ומקצועית לכל בעיה.

למרפאה במעלות נרכשה מכונה לבדיקת דם - ספירה וכימייה, לביצוע מלא של כל בדיקות הדם, כך שיש לנו את היכולת לבצע בדיקות מקיפות במקום.

הפניות

מרפאתנו מתבססת על הפניות טובות מלקוחותינו הנאמנים

אנו מעריכים את רצונכם הטוב  אם תפנו עבורנו לקוחות המוכנים ורוצים לטפל בבעלי החיים שלהם ברמה טובה.


4 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page