top of page

גיליון מס' 9- יוני 2009


(Hypertrophic cardiomyopaty)

מקרה החודש - מחלת התעבות שריר הלב בחתול


תאור המקרה:

"זיגי" חתול פרסי זכר בן שנה וחצי הגיע למרפאתנו בשבי ציון כשהוא סובל מקשיי נשימה חריפים ופתאומיים. בבדיקה הרפואית  התגלה שקצב הלב גבוה מאד ונשמעת איוושה (רשרוש). קצב הנשימה היה גבוה מאד ובהקשבה נשמעו קולות  נשימה לא תקינים המרמזים אפשרות לבצקת ראות .                                                     

החתול קיבל טיפול חרומי הכולל ערוי נוזלים, משתנים על מנת לטפל בבצקת הראות, מרחיבי כלי נשימה ואנטיביוטיקה. החתול הופנה לבדיקות דם וצילומי רנטגן במרכז הרפואי בקריות.

המשך איבחון וטיפול

המשך האיבחון כלל בדיקת דם אשר לא נמצאו בה ממצאים חריגים וצילומי חזה. בצילומים נראה שיש בצקת ראות וצללית הלב לא היתה ברורה. החתול שוב קיבל טיפול במשתנים ובחמצן. לאחר מספר שעות עקב הטיפול במשתנים בוצע צילום נוסף ובו היה ניתן לראות שישנה הגדלה של הלב והגדלה של עליה שמאל. צללית הלב היתה בעלת צורה אופינית למחלת התעבות שריר הלב בחתול. המשך הטיפול הרפואיבית כלל משתנים, ותרופות להורדת קצב הלב. על מנת להגיע לאבחנה ודאית החתול הופנה לאיבחון קרדיולוגי בבית החולים הוטרינרי בבית דגן.

עם צילום חזה עם חשד למחלת התעבות שריר הלב.

בדיקה קרדיולוגית

עקב הטיפול במרפאה החתול השתפר מאד ובבדיקת הקרדיולוג לא נראתה עדות לאי ספיקת לב ולבצקת הראות. בבדיקת "אקו-לב" אושרה האבחנה של Hypertrophic Cardiomyopathy. הוחלט לשנות את מינוני התרופות התומכות בתיפקוד הלב ולהפסיק את הטיפול במשתנים. הטיפול התרופתי מאט את קצב ההתדרדרות של המחלה ומאפשר המשך איכות חיים טובה.

הבעלים הונחו כיצד לעקוב אחר החתול על מנת למנוע התדרדרות של המצב.

סיכום 

מחלות לב בחתולים הינן נדירות יחסית. מחלת עיבוי שריר הלב היא מחלת הלב הנפוצה ביותר בחתולים. הגורם למחלה אינו ידוע אך שיש חשד שמדובר במחלה תורשתית הנגרמת עקב מוטציה בגן הקשור להתפתחות תקינה של שריר הלב. אבחון המחלה אינו פשוט ונדרש לבצע צילומי רנטגן. על מנת להגיע לאבחנה מוחלטת יש להגיע לבדיקה אצל קרדיולוג מומחה.

למרות זאת התגובה לטיפול הינה טובה במקרים רבים ומאפשרת איכות חיים טובה. מעקב רפואי הינו חשוב ביותר על מנת למנוע התדרדרות של המחלה.

8 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page