top of page

גליון מס' 3-נובמבר 2007

עודכן: 3 בפבר׳ 2020

מקרה השבוע - Trigeminal Neuritis

הכלבה "ניקיטה" הגיעה למרפאתנו בתלונה כי באופן פתאומי החלה הכלבה לרייר מאוד וכי הלשון שלה שמוטה.  הכלבה מתקשה לאסוף מזון ומתקשה בבליעה. 

היסטוריה:

היסטוריה הינו מרכיב חשוב בתהליך האבחנה. הכלבה רובצת באזור בריכת השחייה ושותה לרוויה מים עם כלור. בנוסף, האיזור עתיר דבורים, העלולות  לעקוץ.  

בדיקה פיזיקאלית:

אין עדות לנפיחות או שינוי משמעותי במבנה הלסת. הלשון והלסתות שמוטות, אין עדות לכיבים או תהליך דלקתי בחלל הפה. הכלבה מראה כאב קל באזור חלל בית הבליעה וקושי בסגירת הלסתות.

תהליך האבחנה כלל בדיקות דם, צילומים ואנדוסקופיה. מופע קליני כה מהיר ופתאומי של מהלך המחלה עשוי להתאים לפריקת לסת, טראומה, גוף זר, תהליך גידולי או דלקתי בחלל הפה וכן לבעיה נוירולוגית (עצבית).

האבחנה, בסופו של דבר ולאחר שלילת כל הגורמים האחרים היתה דלקת של עצב מס' 5 (טריג'מינל), המעצב את שרירי הלעיסה.  

דיון:

הגורם למחלה אינו ידוע. ככל הנראה מדובר במחלה אוטואימונית ולמעשה מצב בו מערכת החיסון תוקפת את הגוף שלה עצמו - ובמקרה זה את מערכת העצבים ואת עצב מספר 5 בפרט. עם זאת, חשוב להדגיש, כי לא תמיד כך הדבר.

הטיפול – כולל טיפול תומך של עירוי נוזלים, הזנה באמצעות צינור קיבה ונוגדי דלקת.

פרוגנוזה (סיכויי החלמה):

הפרוגנוזה טובה. המחלה נעלמת מאליה כעבור שבועיים עד חודש אם כי יתכן ניוון מסוים וקל של שרירי הלעיסה כתוצאה מחוסר שמוש בהם בעת המחלה.

אנו כולנו מקווים ומאחלים החלמה מלאה ל "ניקיטה", בריאות וחיים ארוכים.

צוות המרפאה מבקש למסור כי האהבה, התמיכה והמסירות של אורלי, בעליה של ניקיטה, נגע לליבו!


חדשות המרפאה וחדשות בעולם

בקרוב נהיה לחלוצים בהשקת תרכיב יחודי להגנה מפני כל מחלות הכלבים ה "הוריקאן "- פרטים במרפאה.

יתרונותיו של החיסון ברורים: הגנה מלאה וטובה לאחר שני חיסונים בלבד.

                                     אפשרות לחיסון כלבות הרות.

                                     הגנה מלאה לכל זני ותת - זני הוירוסים השונים.

                                     הגנה מפני הפרשות עתידיות של חיידק הלפטוספירה (העלול לפגוע באדם).

אנו גאים להכריז על קיומו של הסימפוזיון האינטרנטי הראשון בישראל בנוגע לפתרון בעיות התנהגות בכלבים וחתולים.

הדיון יערך במתכונת הפורום באתר. על מועד האירוע וטכנית כיצד יבוצע נודיע לכם בהמשך, עשוי להיות מאד מעניין. לפרטים נוספים לחץ כאן.


תולעת הפארק - חשוב!

לאחרונה שנה לאחר המלחמה נפטרו שני כלבים בצפון ממחלת תולעת הפארק.  הארוע הראשון התרחש בכרמיאל והשני בקיבוץ גשר הזיו.  ניתן לקבל פרטים רבים על המחלה בדפי ההסבר הנמצא באתר

אנו מבקשים לחדד מס' נקודות חשובות בנושא:  מדובר במס' ארועים בודדים, אך ללא ספק ההגירה במהלך המלחמה למרכז והחזרה לצפון תרמה רבות להתפרצות המחלה. ההמלצה שלנו היא לתת טיפול מונע אחת לחודש במינון הנכון.  טיפול מונע בתדירות גבוהה יותר הוכח כלא יעיל (בעיקר במרכז הארץ כלבים נפטרו מהמחלה למרות קבלת טיפול מונע אחת לחודש) אולם יש לקחת בחשבון את הנתונים הבאים:

1. כלבים שנוטים לאכול צואה (קופרופג'יה).  בניגוד לטענה הרווחת, אותה גם תשמעו מבעלי מקצוע אחרים, חיפושיות הזבל (הזבלוניות) אינן מסתובבות סתם בדשא וגם לא נמצאות בזבל, הן הולכות מצואה לצואה, חופרות מחילות מתחת לעוגת הצואה ומטילות ביצים, כלומר הן נמצאות בתוך הצואה.

2. עונת האביב והקיץ הן העונות הקריטיות. במהלך החורף יש ירידה משמעותית במספר הזבלוניות והסיכון להדבקה יורד בחורף ולכן...כלבי בית הנמצאים רק בבית ואינם מסתובבים חופשי יכולים בהחלט לוותר על הטיפול המונע.

כלבים המסתובבים חופשי בחצרות ועם נטיה לאכול צואה, ניתן ואף רצוי לתת טיפול מונע אחת לחודש ובנוסף לא לשכוח לשים זמם על הפה.



21 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page