top of page

חג עצמאות בטוח לכלב ולחתול

מאת: ארז ארליכמן

יום העצמאות בפתח ועימו גם מטחי הזיקוקים הרועשים שיבהילו חיות מחמד רבות ברחבי הארץ. איך לשמור על הכלב והחתול רגועים ובטוחים במהלך החגיגות? כיצד לבלות בחיק הטבע והמנגל למחרת? טיפים לבעלי החיות המודאגים.


זיקוקי הדי-נור עם פתיחת חגיגות יום העצמאות הפכו כבר למסורת ברחבי הארץ. אך מי שפחות מתלהב מהכרזת השמחה הקולנית הזו הם חיות המחמד - הכלבים והחתולים. אם הם מתעלמים ממפגן הפיצוצים והאורות - מזל גדול נפל בחלקכם. אך רבים מהם לוקים בחרדה עמוקה בגלל מטחי הזיקוקים, חלקם עלולים לברוח, להיפצע או אף להידרס ולמות.


הכלבים והחתולים ניחנו בשמיעה חדה במיוחד, והם מסוגלים לשמוע צלילים גבוהים טוב יותר מבני האדם. הם מסוגלים להבחין בצלילים גם ממרחק גדול. כך שאם לבני האדם מופעי הזיקוקים נשמעים היטב גם בין כותלי הבית, החיות חוות זאת בעוצמה חזקה בהרבה.

סטרס כלבים בעקבות רעש מפחיד

קולות הפיצוצים עלולים להבהיל אותם ולגרום להם לעקה (סטרס). כל חיה תתמודד עם המצב באופן ייחודי לה: ישנם כלבים שעלולים לרוץ מפוחדים ולהתחבא מתחת לשולחן, אחרים ימצאו מפלט בהרס בגדים ורהיטים; חתולים עלולים להימלט למקום מחבוא שקט בתוך ארון או להסתתר מתחת לספה.

הסכנה הגדולה האורבת לחיות המחמד היא שמרוב בהלה, הם יברחו מבעליהם בבית או ברחוב, יפצחו בריצת אמוק ולא יעצרו גם אחרי שמופעי הזיקוקים יסתיימו. החיה עלולה ללכת לאיבוד, למצוא עצמה בסביבה זרה ללא מזון או מים, או במקרה הרע יותר להידרס - להיפצע או למות.


עוצר יציאות, מחסה בבית ואפילו כדורי הרגעה לכלב

אם אתם מכירים את חיית המחמד שלכם ויודעים שהיא נבהלת מכל רעש (דלת נטרקת, רעמים בחורף...), מומלץ לקחת אותה לווטרינר המטפל על מנת שיתן לה כדורי הרגעה מתאימים. לא מומלץ להשתמש על דעת עצמכם בתרופות הרגעה המיועדות לאדם שעלולות לגרום לנזק בריאותי לחיה ואף למוות.

את הכדור יש לתת לחתול או לכלב כשעה לפני תחילת מופע הזיקוקים. ניתן להרגיע את הכלב גם על ידי מתן תרופות הומופאתיות המבוססות על שמנים אתריים ופרחי באך. מומלץ לקנות מוצרים המכילים שמנים איכותיים כדי למנוע תופעות לוואי.


מתכננים לבלות בערב החג מחוץ לבית? אם יש באפשרותכם למצוא בית מאמץ זמני אצל מכרים - הדבר מומלץ. אם אתם מתכוונים להשאיר את חיית המחמד בגפה בבית, אל תשכחו לתת לה את כדור ההרגעה כשעה לפני המופע, להפעיל מכשיר טלוויזיה, מוזיקה ממחשב או מרדיו כדי ליצור רעשי רקע שידמו נוכחות אנושית בבית. הדבר עשוי להרגיע את החיה.  


כדאי להשאיר מקום מחסה בולט ומוגן בבית, בו תוכל חיית המחמד למצוא מחסה בשעת המופע. בזמן המופע, לא מומלץ לרדוף אחרי הכלב או החתול כדי להכניסו בכוח למקום המוגן. ליטופים מרגיעים, משחקים עם הכלב או אפילו מתן של חטיף או מזון מפנק כדי להסיח את דעתם מהרעש יעזרו לכם לעבור את האירוע בשלום.


ברגע שתפגינו התנהגות רגילה ולא תעניקו משמעות מיוחדת לרעשים, הכלב עשוי גם לעבור על הרעש בשלום. ישנם אף בעלי כלבים שאף משמיעים הקלטות של זיקוקים מספר ימים לפני המטח הגדול, כדי להרגיל את הכלב לרעש.


כדי למנוע מחתולים להימלט דרך חלונות או פתחים מחוץ לבית, כדאי לסגור חלונות או להתקין רשתות המאפשרות לחתול לצפות על הנעשה בחוץ, מבלי לחשוף עצמו לנפילה כואבת.


לטייל עם הכלב בזמן החגיגות?

בין אם אתם מתגוררים בסמוך למוקדי החגיגות שאמורים למשוך המוני אנשים או מתכננים לצאת לטיול עם הכלב הרחק ממוקדי הרעש וההמון, כדאי להקדים את הטיול היומי הממושך עם הכלב ולאפשר לו לעשות את צרכיו מבלי שתתקלו בהמוני אנשים שיחלפו על פניכם, מצויידים בתרסיסי קצף, זיקוקים מאולתרים או צעצועים פלסטיק קולניים. זיכרו שגם רצועה או רתמה, חזקה ככל שתהיה, לא תבטיח את הישארותו של הכלב לצידכם, במידה והוא ייבהל בעת הזיקוקים או בעת המפגש עם אנשים רבים.  

החוק כיום מחייב את בעלי הכלבים לחסנם נגד כלבת ולהתקין להם שבב איתור. מומלץ להוסיף לקולר דיסקית קטנה בה ניתן לחרוט את פרטי הבעלים או אפילו 

לרשום בכתב בולט על הקולר את מספר הטלפון שלכם. כל אלה יסייעו לכם בתהליך איתור הכלב, במידה והוא ברח. למרות שהחוק אינו מחייב התקנת שבב לחתולים, ניתן לבצע זאת בעלות לא גבוהה אצל הווטרינר

החגיגות ביום העצמאות רק נתנו את האות להמוני בית ישראל לצאת החוצה אל המרחבים הפתוחים המעטים שעוד נותרו במדינה ולכבוש כל חלקה פנויה שאפשר להציב עליה מתקן לבישול או צליית בשר. אם אתם מתכננים לטייל בחיק הטבע יחד עם הכלב, כדאי לשים לב למספר כללי זהירות לחופש נעימה ובטוחה.

השילוב בין ריח הבשר הנצלה והמנגלים הלוהטים מסוכן. הכלבים יתפתו בוודאי לרחרח ולהציץ - אולי אפילו לנסות ולחטוף ביס קטן - אך הכוויה עלולה להיות כואבת ומסוכנת. מומלץ להחזיק את הכלבים קשורים ובכל מקרה להרחיקם ממתקני צלייה לוהטים.

כדאי לקחת אוכל עבור הכלב ועדיף מזון יבש, ולא להתפתות ולתת לו שאריות של בשר מתובל או עצמות שעלולות לגרום לו לכאבי בטן, שילשול ואפילו פגיעה חמורה במערכת העיכול ומוות. הניחו את המזון וכלי מלא במים במקום מוצל ומרוחק מסכנות - מנגלים או כבישים.

למרות הפיתוי הגדול לשחרר את הכלב לענייניו בשטח, קחו בחשבון שלהבדיל מטיול יומי במקום מגוריכם באמצעות רצועה, הסיכוי של הכלב שלכם לפגוש בעת הפיקניק ביום העצמאות כלבים נוספים הוא גדול יותר. לעיתים סיטואציה זו עלולה להלחיץ אותו מעט, במיוחד כשמתחילים נסיונות של קביעת הדירוג החברתי בלהקות והדרך למריבות בין הכלבים קצרה בהחלט.

מומלץ להקפיד לקשור את הכלב ברצועה ואפילו להעזר במחסום במידה והוא שייך לרשימת "המסוכנים". כמו כן, זכרו שבחוץ עלול הכלב שלכם לפגוש גם כלבים משוטטים נושאי מחלות. מחסום פה גם יפחית את מקרי "שאיבת" מזון לא רצוי ואשפה מהאדמה.

טיול עם הכלב בשמורות טבע מוכרזות אסור על פי חוק וגם אינו בריא לכלבים הביתיים המורגלים לטיולים קצרים ולא למסעות בשטח. מומלץ לטייל עם הכלב בטבע כשהוא קשור ברצועה ארוכה כדי למנוע מקרים של נפילה לבארות מים או בורות.


איך מתכוננים לרעש הגדול?

אבל אפשר להפחית את הסיכוי ורמת המצוקה של החיה האהובה עליכם בקלות. ראשית, מומלץ לברר בעירייה או ברשות המקומית באשר למועד תחילת מופעי הזיקוקים. בשנים האחרונות גוברת המודעות לנושא גם בקרב הרשויות המקומיות, שפונות מיוזמתן לבעלי כלבים וחתולים, מיידעות אותם על מופעי הזיקוקים ומספקות הנחיות בטיחות.

אם הכלב שלכם מבלה את זמנו רוב שעות היממה בחצר, קשור בשרשרת, או לחילופין החתול יוצא לבדו לטיולים בחוץ, מומלץ להכניסם הביתה מבעוד מועד. לא מומלץ לקשור את הכלב לסורגים או לעמודים בבית או בחצר. ישנו סיכוי שהכלב המבוהל יהסתבך ברצועה ויגרום לעצמו לחנק.

13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page