top of page

כלב חדש בבית – מזל טוב – טיפול וגידול

       

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמר: ד"ר זרצקי את עמיאל


ברכותנו על הצטרפות כלב חדש למשפחתכם.

הכלב יהפוך מהר מאוד להיות חלק מהמשפחה ועלינו מוטלת האחריות לבריאותו ורווח

בין אם זוהי הפעם הראשונה שאתם מגדלים גור ובין עם לאו, בוודאי ישנן שאלות רבות לגבי תהליך הגידול. ננסה בדפים אלו לספק לכם מידע ראשוני לגבי גידול הכלב בחודשים הראשונים לחייו. בכל שאלה אחרת שמתעוררת ניתן לפנות לצוות המרפאה.

כלב חדש בבית - הדרכה בכניסה רכה למשפחתכם
כלב חדש בבית - הדרכה בכניסה רכה למשפחתכם


קבלת הגור:

רצוי להביא את הגור הביתה כאשר כבר הגיע לגיל 6-8 שבועות, בגיל זה הוא כבר נגמל מחלב האם וניתן להעבירו לבית חדש. אם יש באפשרותכם - לא מומלץ לקחת גור כלבים מאמו לפני הגיל הנ"ל, לתקופה זו יש השפעה רבה על התנהגותו של הגור עם כלבים אחרים בהמשך הדרך וכן מבחינה תזונתית - הוא עדיין זקוק לחלב אם.

רצוי לדעת מי היו הוריו של הגור (אם ניתן) ומאיפה הגיע וזאת על מנת לוודא כי קיבלנו גור בריא. במידה ולא ברור מקורו של הגור- רצוי להביאו לוטרינר עוד לפני הגעת מועד החיסונים.

הימים הראשונים בבית החדש הם קשים לגור הצעיר. מצד אחד ישנה הפרידה מאמו וחבריו לשגר ומן הצד השני - מקום חדש ולא מוכר ואנשים חדשים. יתכן כי בימים הראשונים הגור יילל יותר, ויהיה חסר מנוחה.


מה כדאי להכין לכלב?

קולר ורצועה המתאימים לגודלו - על פי החוק כלב חייב להיות קשור ברצועה ומחסום פה כאשר הוא ברשות הרבים.

כלי לאוכל וכלי למים - חשוב כי הכלים יהיו נקיים ומתאימים לגודלו של הגור, יש לשים אותם במקום בו הגור יוכל לראותם ולהגיע אליהם ללא קושי. יש לדאוג כי המים יהיו טריים וראויים לשתיה.

שמיכה/סלסלה/ שטיח עליו יוכל לישון.

ניתן גם להכין מברשת לשער וצעצועים (צעצועים לכלבים בלבד!)


תזונה:

מזון הכלב בגילאים אלו חשובה במיוחד, זו התקופה בה הכלב גדל ומשתנה במהירות הגדולה ביותר במהלך חייו וצורכי ההזנה שלו רבים ומורכבים - מה שהופך עבורכם את נושא ההתלבטות לגבי המזון לפשוט יותר:

כלבכם צריך לאכול "מזון לגורים" בלבד, ישנן כיום בשוק מספר חברות המייצרות מזונות מסחריים ברמות שונות של איכות ובטווח מחירים רחב, לא משנה מזון של איזו חברה אתם קונים, רק חשוב לוודא כי המזון היינו של חברה מוכרת ואמינה ומצוין עליו "מזון מלא ומאוזן לכלב" ישנם מזונות המותאמים לגזע הגור (גדולים/ בינוניים /קטנים), ישנו מזון בשימורים או בכופתיות ("יבש") וניתן גם לשלב ביניהם - באיזו אופציה שלא תבחרו, חשוב כי זהו יהיה המזון היחידי שכלבכם יקבל.

אין צורך בתוספות ויטמינים למזון (אלא אם כן הומלץ לכם אחרת ע"י הוטרינר) - המזון מכיל אותם בתוכו, ואין לדאוג כי הכלב "משתעמם" מכיוון שה"תפריט" שלו קבוע.

מומלץ מאוד להרגיל את הכלב כבר מגיל צעיר לא לאכול "שאריות" מהאוכל שלכם, הרבה מסוגי המזון שלנו יכולים לגרום לבעיות במערכת העיכול של הכלב וכן הכלב ילמד לדרוש את המזון שלכם גם כאשר יהיה גדול יותר.


המנה היומית של האוכל אותה צריך הכלב לקבל נקבעת על פי משקלו, על שק האוכל תמצאו את הכמות המתאימה אותה צריך לתת על פי המשקל וכן כוס מדידה בה תוכלו להשתמש. את המנה הזו רצוי לחלק למס' ארוחות ביום (רצוי 4 בהתחלה) כדי שהגור יישאר שבע לאורך כל היום ולא "ינשנש" בין הארוחות. בגיל 6 חודשים בערך ניתן לחלק את המנה ל - 2 ארוחות ביום ואח"כ ניתן לעבור לארוחה אחת ביום, אם כי מומלץ להמשיך להאכיל פעמיים ביום אם הדבר אפשרי.

במידה ועוברים מסוג מזון אחד לשני, יש לבצע את המעבר בהדרגה ( הדבר נכון גם לגבי כלבים בוגרים) על פני 4 - 3 ימים כאשר כל פעם מעלים את אחוז המזון החדש במנה.


מספר כללים חשובים:

1. יש לוודא כי לכלב יש כל הזמן מים טריים בכלי המתאים.

2. אין לתת לגור תוספות מזון (כגון קלציום וויטמינים) ללא המלצת וטרינר - הוספת תוספים אלו באופן

    עצמאי יכולה לפגום בהתפתחות השלד של הגור.

3. אין לתת לכלב (בכל גילאים) - עצמות, שוקולד, בצל, שום, ברוקולי, כרובית, ומאכלים מטוגנים ומתובלים,

    בכל מקרה מומלץ מאוד לא לתת לכלב אוכל ביתי כלל. 

    יש לזכור - חלב גורם לשלשולים.

4. במידה ורוצים לצ'פר את הכלב - ישנם ממתקים המיועדים לכלבים אותם ניתן להשיג בחנות חיות.

5. יש להרחיק מגורים צעצועים של ילדים קטנים, חומרי ואביזרי ניקוי העלולים למצוא את דרכם אל פיו של

    הגור - ישנה סכנת הרעלה וסתימת מעיים.

6. אין לתת תרופות ללא התיעצות קודמת עם הוטרינר - ישנן תרופות אשר אנו משתמשים בהם יום יום אך

    הן רעילות לכלבים.


התחלת הדרך...

יש לזכור כי מבחינות רבות הגור שלכם עדיין תינוק ולכן רוב היום הוא ישן, אוכל ועושה את צרכיו.

הגור עדיין זקוק לשעות שינה רבות ויש לדאוג שיקבל אותן ושיהיה לו מצע נוח לשכב עליו.

יחד עם זאת, הגור היה רגיל למגע אמו, כדאי שכעת יתחיל להתרגל למגע ידכם, שכן אתם המשפחה החדשה שלו, כדאי להרגילו לליטופים ומגע יד, המגע גם ירגיע אותו כאשר הוא מיילל אך יש למצוא את האיזון המתאים כך שלא יתרגל להיות כל היום על הידיים (אלא אם כן זה רצונכם).

יש להיזהר לא לזרוק/לטלטל את הגור הצעיר, עצמותיו עוד רכות וגופו עדין, כמו כן מסוכנות נפילות ממקומות גבוהים עבורו כגון ספות/ כסאות/ מיטות וכדומה.

למשפחות עם ילדים קטנים מומלץ במיוחד להשגיח ולהיזהר כאשר הילדים משחקים עם הגור – ילדים קטנים לעיתים אינם עדינים מספיק בתנועותיהם ועלולים תוך כדי משחק לטלטל את הגור יתר על המידה, למשוך בגפיים וכו'.


חינוך לצרכים :

בשלב זה הגור עדיין איננו מחונך לעשות את צרכיו בחוץ, אך תהליך הלימוד מתחיל כבר מרגע הגעתו אליכם, נכון שבשלב הראשון לא יוכל הגור ישר לעשות את צרכיו בחוץ, אך חינוך לעשיית צרכים במקום חד יקל עלינו את המלאכה אח"כ.

בתור התחלה - ניתן להכין לגור אזור תחום קטן בו ניתן להשאירו ללא השגחה, יש לדאוג כי המתחם יהיה מספיק גדול כדי שיהיה בו מקום לכלי אוכל, כלי מים, שמיכה/מצע ופינת עיתונים (ללא סיכות!) לעשיית צרכים, פינה זו צריכה להיות במיקום הכי מרוחק שאפשר מהמים והאוכל.

פתרון זה איננו אידיאלי אך הוא טוב בתור התחלה, בייחוד לזמן בו אתם לא בבית ועוזר לנו ללמד את הגור

לעשות את צרכיו על העיתונים או לא לעשות את הצרכים בבית בכלל. אם אתם משתמשים ב"שיטת המתחם" כאשר אתם בבית, חשוב לדאוג כי המתחם יהיה במקום מרכזי בבית בו הגור יוכל לראות ולשמוע

אתכם - ולא ירגיש מנודה.

חינוך לעשיית צרכים מחוץ לבית: יש לזכור מס' נקודות בקשר לכך:

1. הגור עושה את צרכיו בד"כ כשהוא קם משינה, לאחר אוכל, לאחר משחק ומהתרגשות

2. ישנה התנהגות אופיינית לפני מתן צרכים (חיפוש מקום, רחרוח, הסתובבות במעגלים) אותה ניתן לזהות.

3. דרך הלימוד אותה מבין הכלב בצורה הטובה ביותר הנה ע"י מתן פידבק חיובי (מילה טובה, ליטוף, צ'ופר

לכלב) לאחר עשיית מה שרצינו. לגור קשה לקשר בין צעקות/ ענישה לעצם עשיית הצרכים במקום הלא נכון, במקום זאת הוא מקשר את הכעס אל "הכועס" ועלול לפתח פחד ממנו ללא קשר למעשיו

4. חשובה מהירות התגובה בין עשיית הצרכים במקום הנכון לפידבק.

5. גורים עושים את צרכיהם יותר פעמים ביום מאשר כלב בוגר - זה נורמלי. כלומר- יש להוציא את הגור לעשיית צרכים בחוץ לאחר כשהוא קם מהשינה, לאחר ארוחה ומשחק, כשאנו מגיעים הביתה (הוא מתרגש לכבודנו, לא?) וגם כאשר אנו רואים סימנים מקדימים לרצון למתן צרכים.

בלילה - להוציא את הגור עוד פעם לפני שאנו הולכים לישון, יש לקחת בחשבון שיהיה לו קשה להתאפק במהלך הלילה ולהכין לו במתחם / ליד מקום השינה – אזור עם עיתונים.

חשוב מאוד שבכל פעם שהגור עושה את צרכיו בחוץ, הוא יקבל על כך פידבק חיובי מתאים ומהר - בעזרת חיזוקים אלו תגבר המוטיבציה שלו לעשות את צרכיו דווקא בחוץ. ככל שנאפשר לגור יותר אפשרויות לעשיית צרכים בחוץ ונשבח אותו - כך ילמד מהר יותר וטוב יותר.


הרגלים נוספים

חשוב שתחליטו כבר בשלב זה מה יהיה מותר לכלב לעשות בבית ומה אסור, שכן ההרגלים שתקנו לו כעת יישארו אח"כ ויהיו קשים יותר לשינוי בגיל מבוגר יותר. דברים כגון עליה על ספות, מיטות, קפיצות על אנשים יש לחשוב על תוצאותיהם לטווח ארוך כאשר הכלב יהיה כבר גדול.

:ישנם מספר הרגלים שרצוי להקנות לכלב בכל מקרה.....

לבוא כשקוראים לו הרגל חשוב המאפשר לכם שליטה מרחוק בכלב


ללכת עם רצועה

על פי החוק כלב חייב ללכת עם רצועה כאשר הוא בתחום הרבים, גם לטובת הכלב רצוי שילמד ללכת עם רצועה, כך הוא חשוף פחות לתאונות דרכים, אכילת זבל, קרבות וכו'. לכן רצוי להרגיל אותו לכך כבר מגיל צעיר. יש לזכור כי משיכות חזקות ברצועה יכולות לפגוע בצווארו. ישנן כיום בשוק רצועות "רתמה" אשר יושבות על הגוף ולא על הצוואר והן מומלצות בחום לשימוש במיוחד בגורים ובגזעים קטנים.


קפיצה על אנשים תחשבו על תוצאות משחק הקפיצה הללו, כל עוד מדובר בגור - זה נחמד, אבל תארו לעצמכם מה יקרה כאשר כלב במשקל של כ-30 ק"ג יקפוץ על אחד מילדכם, תוך כדי משחק....


נשיכות/משחקים עם הפה בכל גור יש את יצר הנשכנות (כמו תינוקות הם מנסים לבדוק כל דבר דרך הפה), רצוי לא לעודד את הכלב למשחקי נשכנות, להוציא את ידכם מתוך פיו בכל פעם שזה קורה.


שיניים

לגור שיניים מחודדות וכואבות, כל מערכת השיניים מתחלפת עד גיל חצי שנה לשיניים הקבועות שהן פחות מחודדות. במהלך החלפת השיניים יכול להיות שהשיניים יראו לכם פתאום שבורות/ מדממות. כל עוד לא מדובר בדם רב- הדבר נורמלי.

רצוי להתחיל לתרגל עם הגור צחצוח שיניים ומגע בפה, כך שבעתיד יהיה קל יותר לטיפול, וזאת ע"י הרמת השפה וביצוע תנועות צחצוח שיניים עם האצבע בצד החיצוני של השן


עור וטיפוח

עור הכלב איננו דומה לשלנו ולכן אין להשתמש עליו בתכשירי רחצה/ שמפו/ דאורדורנטים של בני אדם.

עור הכלב רגיש, עליו יש שכבת שומן המגינה עליו מפני עקיצות פרעושים ונזקים אחרים, לכן, מומלץלא לרחוץ את הכלב לעיתים קרובות אלא אם כן הוא ממש מתלכלך, כן יש לרחוץ את הכלב לאחר ביקור בים, מלח ים מגרה את העור.

במידה וצריך לרחוץ אותו יש להשתמש במים פושרים ושמפו המיועד לכלבים, לאחר הרחצה חשוב לייבש את הגור במגבת ולא לתת לו לצאת רטוב מהבית (הוא עלול להתקרר).

ניתן ורצוי לסרק את הכלב מדי פעם, הברשת הגוף מרגילה את הגור לנגיעה בגופו ומשמשת הן לניקיון והן כפינוק.

כל החיסונים והתילועים נרשמים בפנקס החיסונים של החתול- רצוי להביא את הפנקס לכל ביקור במרפאה


טפילים חיצוניים:

מדובר בעיקר על פרעושים וקרציות. הפרעושים מהווים מטרד לחיה (מגרדים) עד כדי אלרגיה חריפה וכן יכולים להעביר חלק מהתולעים של מערכת העיכול.

בניגוד לדעה הרווחת, גם חתולים סובלים לעיתים מקרציות.

כיום, ישנם בשוק מגוון תכשירים לטיפול מונע כנגד קרציות ופרעושים. חשוב להתייעץ עם הוטרינר לגבי סוג התכשיר בו תבחרו להשתמש שכן רוב התכשירים אינם מתאימים לגורים. התכשירים בטוחים יחסית למגע ילדים, בכל מקרה יש לעיין בעלון המצורף לתכשיר.

בארץ, כיום, מומלץ לטפל כנגד פרעושים וקרציות במשך כל עונות השנה.


ייחום:

חתולות אינן דומות לכלבות בכל הקשור למחזור המיני.

הייחום הראשון בחתולה יכול להופיע כבר בגיל 5-6 חודשים! במהלך הייחום בחתולה אין הפרשה דמית, ישנה התנהגות של יללות רמות , קריאה לזכרים (והם באים...) ורצון לברוח מהבית. הייחום נמשך כשבוע-10 ימים ואח"כ שבוע של שקט התנהגותי ולאחריו - שוב ייחום וכך עד אשר החתולה בד"כ נכנסת להריון.

הייחום יכול להופיע בכל עונות השנה בארץ. לכן, מומלץ מאוד לעקר את החתולה עם סימנים ראשונים של ייחום, אין בעיה לעקר חתולה גם בזמן הייחום.

לעיקור החתולה בגיל צעיר יתרונות רבים, דבר ראשון: השקט לו תזכו בבית, שכן תקופת הייחום יכולה להמשך מספר חודשים, כמו כן, ייחום בגיל צעיר מוריד בצורה משמעותית את הסיכוי לדלקות רחם (אשר סופן גם כן בעיקור) ובגידולי עטין ממאירים.

במידה ואתם מעונינים להרביע את החתולה - יש צורך לשמור עליה היטב עד מועד ההרבעה. 


סירוס:

ההמלצה כיום היא לסרס את הזכר כבר בגיל 8-11 חודשים עם הופעת סימנים ראשונים של התנהגות זכרית.

מהי התנהגות זכרית אופיינית? סימון מקומות רבים ע"י שתן (הרמת הזנב, נפנופו והשפרצת כמות קטנה של שתן לא בארגז הצרכים הרגיל), העלמות מהבית ומריבות עם זכרים אחרים, חוסר עניין בכם ובאוכל כאשר יש חתולות מיוחמות באזור ויללות מיוחדות.

ככל שסירוס החתול נעשה בגיל צעיר יותר בהן התנהגויות אלו עדיין לא נלמדו - כך גדול יותר הסיכוי לזכות בחתול רגוע ונמנע מפצעי נשיכה, תאונות דרכים, הרעלות וחתולים אובדים.


משחקים:

לחתולים יצר סקרנות ומשחק חזק ואתם תבחינו בכך מהר מאוד, חשוב מאוד לשחק איתם על מנת להרגילם למשחק "נכון" ולא אגרסיבי מדי עם בני המשפחה. ישנם צעצועים המיועדים לחתולים בחנויות לחיות אותם ניתן לרכוש, גם כדורי פלסטיק קטנים טובים לצורך כך.


ציפורניים:

בעיה מוכרת וידועה היא כאשר החתולים מתחילים לחדד את ציפורניהם על הרהיטים בבית, ישנם מספר פתרונות לבעיה.

ניתן לרכוש "לוחות גרוד" בחנויות לחיות מחמד, אשר שמים ליד הרהיטים והחתול מגרד אותם במקום את הרהיטים, ישנם תרסיסים עם ריחות דוחים לחתולים אשר ניתן לרסס באזור הרהיטים וכן כיסויים לציפורניים ועוד ועוד.

ניתן גם לגזור את ציפורני החתול מדי פעם. חשוב להבין כי הציפורניים הם כלי ההישרדות של החתול ואם נוריד אותם - הוא לא יוכל להגן על עצמו בפני חתולים אחרים בעת הצורך וכן לא יוכל לטפס על עצים.


מקרים בהם יש להתקשר למרפאה הוטרינרית בהקדם:

הקאות ו\או שלשולים תכופים

הקאות\ שלשולים דמיים

אפטיה\ דיכאון\ חוסר תאבון לא רגילים

עוויתות

קשיי נשימה

הכשת נחש\ אכילת רעל ודומיו.

 קושי במתן צואה\ שתן

אנו מאחלים לכם המון בהצלחה והנאה בגידול גור החתולים החדש

בכל בעיה ושאלה נשמח לעמוד לרשותכם ולסייע

צוות המרפאה

72 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page