קוצר נשימה בחתולים - feline asthma

אסתמה הינה מחלה דלקתית כרונית המאופיינת בסימנים כגון שיעול, שריקות נשיפתיות (wheeze) וסיבולת ירודה.  תופעות אלו הינן תוצאה של הצירות דרכי הנשימה בשל הפרשת ליחה מרובה, בצקת מקומית וכיווץ של הברונכים.

המחלה תוארה לראשונה כבר מ-1911.

איבחון

אין כיום סימנים קליניים או מבחני מעבדה אשר מאפשרים איבחון חד משמעי לאסתמה בחתולים ולכן האיבחון מתבסס על שלילה של מחלות אחרות אשר יכולות לגרום לתופעות דומות- מצוקה נשימתית, שיעול, ושריקה נשיפתית כגון כשל לב, דלקת ריאות ועוד.

האיבחון מתבסס על היסטוריה אשר נלקחת מהבעלים, צילומי רנטגן ולעיתים גם דגימת הפרשות ממערכת הנשימה.

טיפול

טיפול משתנה ממקרה למקרה. הוא מותאם לבע"ח ולבעלים בהתאם לשיתוך הפעולה של החתול ולחומרת הסימנים הקליניים. החומרים השונים ניתנים במתן פומי או בשאיפה לדרכי הנשימה.

הטיפול מתמקד בדיכוי התהליך הדלקתי, הרחבת דרכי הנשימה ובמידת הצורך טיפול גם בזיהומים נילווים.

קצר נשימה אצל חתולים - משאף

טיפול במשאפים - השימוש בטיפול מקומי (ע"פ טיפול סיסטמי) בתרופות מאפשר הקטנה של המינון הניתן ומניעה של תופעות לוואי רבות.  החיסרון בטיפול מסוג זה היא שהוא מחייב תיאום בין שחרור החומר מהמשאף עם פעולת השאיפה של הפציינט. תיאום זה בעייתי בתינוקות, ילדים קטנים וכמובן גם בבע"ח. מסיבה זו הומצא ה-"spacer". זהו מיכל גלילי המתחבר מצד אחד למשאף ומצידו השני למסיכה.

בצידה של המסיכה קיים שסתום חד כיווני המאפשר יציאה של החומר רק במהלך שאיפה.  אופן הפעולה - הבעלים מחבר את המשאף למיכל הספייסר ולוחץ שתי לחיצות.  בשלב זה יש להרכיב את המסיכה על פני החתול בצורה שהיא תכסה גם את פיו וגם את אפו של החתול.  יש לאפשר לחתול לנשום פנימה והחוצה 7-10 נשימות ובזה מסתיים הטיפול.

פרוגנוזה

חשוב להבין שאסתמה כמו רב המחלות הכרוניות הינה מחלה שאין באפשרותנו לרפא (אם כי באנשים ידועה החלמה ספונטנית בחלק מן המקרים).  מטרת הטיפול אם כך היא שליטה בסימנים הקליניים ושיפור איכות החיים של בע"ח.

823 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים