קדחת קרציות

© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמר: ד"ר זרצקי את עמיאל

עם בוא הקיץ צצים ועולים הפרעושים והקרציות, טפילי העור השכיחים ביתר בכלב ובחתול. הקרצית האופיינית לאזורנו נקראת RHIPICEPHALUS SANGUINEUS הקרצית החומה, שהינה מוצצת דם ובעלת קצב התרבות מהיר. הנקבה נמצאת על גבי פונדקאי (כלב) בין שבוע לשבועיים ולאחר סיום "ארוחת הדם", יורדת לאיזורים מוגנים וחשוכים על מנת להטיל. הקרצית מטילה בין 2000 ל-5000 ביצים כאשר כמות הביצים נגזרת מהתנאים הסביבתיים דוגמת חום ולחות. משך מעגל החיים של הקרצית הוא עד 6 חודשים.

הסכנות הכרוכות בנגיעות בקרציות

חוסר דם (אנמיה) אשר סכנותיו הן פיגור בגדילה ואף מוות, בעיקר בגורים.

דלקות עור קשות .

העברת גורמי מחלה לכלב : העברת הריקציות "ארליכיה קאניס" ו"ארליכיה פלאטיס" מכלב נגוע לכלב בריא באמצעות הקרצית. והעברת טפילי הדם "בבזיה קאניס" ו"הפטוזואון קאניס".

העברת גורמי מחלה לאדם דוגמת "ריקציה ריקצי" הגורמת לקדחת הכתמים באדם.

מחלת הארליכיה - קדחת קרציות

ישראל הינה אחת המדינות הנגועות ביותר בארליכיה וכיום היא המחלה הנפוצה ביותר והקוטל מספר אחת של  כלבים בארץ

הגורם למחלה הוא חיידק מקבוצת חיידקים ייחודיים במבנם הקרויים ריקציות

המחלה נחלקת ל-3 שלבים

שלב אקוטי: הכלב מראה מסימנים קלים כמו חום, עייפות, חוסר תיאבון ועד סימנים קשים כמו דימומים  בלתי פוסקים מהאף, בצקות, עיורון עקב דימום תוך עיני ועוד. ספירת דם תראה בשלב זה ירידה במספר טסיות הדם, הקשורות במנגנון הקרישה. לעתים נדירות ניתן לראות את הטפיל עצמו במשטח דם. כלב אשר "התגבר" על השלב האקוטי עלול לעבור לשלב הבא: השלב התת קליני.

שלב תת קליני: בשלב הזה לא נראים סימנים קליניים והכלב נראה בריא לחלוטין, אך נושא רמה גבוהה של נוגדנים. ספירת דם עשויה להעיד בשלב זה על ירידה בטסיות, בכדוריות אדומות ובכדוריות לבנות. תוך שבועות ספורים מתחילת שלב זה הכלב עובר לשלב הכרוני של המחלה.

השלב כרוני: שלב זה נקרא גם השלב הקטלני בשל הדרדרות מהירה במצב הכלב ובלי יכולת להצילו במקרים רבים. בשלב זה גורם החיידק לדיכוי חזק של מח העצם ולפגיעה במערכת החיסונית ולכן ניתן לראות זיהומים משניים, דלקת ריאות, פגיעה כלייתית,דלקות פרקים,

הפלות ועוד. הסימנים הקליניים דומים לעתים לסימנים בשלב האקוטי אך חריפים יותר

ניתן לבדוק חשיפה לריקציות באמצעות בדיקות דם הנעשות במרפאה. עיתוי הבדיקה הינו מרכיב חשוב בזיהוי ואיתור המחלה

דרכי מניעה

דאגו שבעלי החיים שברשותכם נקיים מקרציות.

טיפול מונע בשטחי המרבץ של בעל החיים וטיפול סביבתי. מומלץ טיפול סביבתי בזרחנים אורגניים כדוגמת פולריס וקסילון. אלו חומרים בעלי רעילות הן לבעל החיים והן לאדם והשימוש בהם מוגבל למי שהוסמך לכך או לאחר קבלת הדרכה.

טיפול בבעל החיים עצמו: יש להשתמש רק בחומרים המיועדים להדברה על בעל החיים.

החומרים המומלצים

1. קולר קילטיקס - יעיל מאד למשך 5-6 חודשים

2. פרוטיקול ודומיו - אמפולות המכילות פירטרואידים. יעילות עד 3 שבועות

3. פרונטליין - יעיל מאד כנגד פרעושים. יעיל לפרק זמן קצר יותר (עד 3 שבועות) כנגד קרציות.

4. תרסיסים וחומרי הדברה אחרים  - מצריכים טיפול פעם - פעמיים בשבוע. בריסוס חשוב להקפיד לרסס גם את האזניים וכפות הרגליים

לבריאות חיית המחמד שלכם ולמניעת מחלות  הקפידו על כלב / חתול נקי מטפילים לקביעת תור למרפאה על מנת לרכוש קולר נגד קרציות - לחץ כאן

63 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים